Abril 2016 | Trampolí Tecnològic de la Universitat de Lleida

Abril 2016



Entrevistem a Agroptima: "Quan resols una necessitat cal que al centre del teu projecte estigui qui té aquella necessitat”

Agroptima

Diversos reconeixements a nivell local, nacional i internacional i la seva participació en les principals fires del sector agrícola en poc més d’any i mig avalen l’exitós i prometedor inici de la trajectòria empresarial de l’Emilia Vila, el Ferran Gascon i l’Anisia Tardà gràcies al seu projecte Agroptima. El software de gestió agrícola que han creat, mòbil, fàcil d’utilitzar i modern, ha suposat simplificar la feina i estalviar temps a l’agricultor, podent introduir aquest les dades de les seves labors al camp i dels seus cultius sobre el terreny i conèixer en temps real la situació de la seva explotació. Amb nombrosos clients arreu de l’estat ja es pot dir que aquests joves emprenedors han assolit el seu objectiu inicial: fer més fàcil la gestió agrícola als pagesos.

Els resultats que heu assolit des del llançament del software, fa any i mig, corroboren allò de “l’agricultura passa al camp i no dins d’una oficina”. Us imaginàveu que l’aplicació tindria tan bona acollida per part del sector agrícola?
Nosaltres teníem molt contacte amb pagesos i vèiem que portar la gestió agrícola era una necessitat no resolta. A més, just havia sortit la normativa de portar el Quadern d’Explotació o Quadern de Camp, un registre de productes fitosanitaris. Vam preguntar a aquests pagesos quin tipus d’eina els ajudaria a portar al dia la seva gestió agrícola i ens van demanar una eina que permetés treballar des del camp. En el cas dels agricultors és obvi: el mòbil és el millor aliat, ja que no paren mai per l’oficina i necessiten que l’ordinador els acompanyi al camp. Amb Agroptima, poden substituir la llibreta i l’Excel. D’aquesta manera quan arriben a casa no han d’entrar tot el que fan cada dia a l’ordinador, perquè ja hi és de forma automàtica i quan necessiten el Quadern d’Explotació o resultats econòmics ho poden fer en un clic.

Quina ha estat l’evolució del producte des del seu llançament? Us han resultat d’ajuda els comentaris rebuts per part dels vostres clients i dels professionals de l’agricultura per millorar el producte o incorporar noves funcionalitats?
Tu pots vendre xocolata o aspirines. En el nostre cas, clarament venem aspirines, és a dir, una solució a una necessitat. Quan resols una necessitat cal que al centre del teu projecte estigui qui té aquella necessitat. Els 9 pagesos de l’equip i els més de 500 clients que tenim participen en el disseny i comuniquen les millores diàriament. Cada setmana pengem una nova versió de les apps! Hem anat evolucionant sent fidels als nostres clients i amb això ens estem guanyant la seva confiança.

En quin moment es troba ara l’empresa i com us plantegeu el futur?
Estem en procés de consolidar el nostre lideratge nacional. Actualment estem competint principalment amb Isagri, qui ha estat líder en software agrícola els últims 20 anys. Si fem una comparativa entre Isagri i Agroptima, veiem que el nostre punt fort és clarament la mobilitat i la facilitat d’ús. Això és el que valora més el mercat actualment i per això estem creixent ràpidament. En els propers mesos, llançarem noves funcionalitats molt interessants. Per tant, si hi ha algun agricultor llegint aquesta entrevista, li recomano que ens segueixi al Facebook. Una de les novetats és el mòdul de costos, que et permet veure els ingressos i els costos de cada camp, per saber quin cultiu és més rendible. Fins ara ha estat en proves i en breu el començarem a comercialitzar.

Quantes persones formen actualment l’equip d’Agroptima i de quin perfil professional?
Actualment som 17 persones a la nostra oficina,completament dedicats a l’empresa i 9 agricultors “testers” que proven l’aplicació al camp i que suggereixen millores contínuament. Els 17 professionals són enginyers agrònoms, informàtics, dissenyadors i experts en suport a l’usuari. Aquest volum de persones és necessari per poder garantir el servei tècnic o post-venda, un factor molt valorat pels nostres clients. Si estàs en plena collita i tens un problema, necessites una resposta ràpida, perquè tu necessites anotar les collites diàriament. Nosaltres et responem en un màxim de 24 hores en dies laborables i hi som de 8.30 a 20:00 per atendre als usuaris.

A finals del 2015 vau tancar una ronda de finançament que ha permès l’entrada en la start up d’Esade BAN, GlobaLleida i Maxfield Capital. Què creieu que aportarà i com afectarà al projecte l’entrada dels nous socis?
L’entrada d’inversors té un impacte molt positiu sobretot sobre els nostres usuaris. Aquesta inversió va 100% destinada a continuar construint la millor aplicació de gestió agrícola del món. La nostra visió és fer l’agricultura més competitiva gràcies a la tecnologia. Aquesta visió és molt ambiciosa i per fer-la realitat necessitem atraure el millor talent, i per trobar el millor talent necessites un pla de negoci potent i ben finançat. Els nous inversors ens estan aportant molt coneixement, contactes arreu del món i prestigi.

Us plantegeu obrir mercat a l’estranger?
Sí, ja tenim clients fora d’Espanya i el nostre objectiu és obrir a altres mercats en els propers anys.

Durant aquest any heu rebut diversos premis i heu participat en importants cites del sector agrícola. Què us han aportat tots els reconeixements assolits? Com ha influït tot plegat en l’interès del públic per la vostra aplicació?
Guanyar aquests més de 10 premis ha estat fantàstic. Parlar davant de 650 persones, competir amb més de 100 altres empreses de tot el món, són experiències que et fan més fort. En aquests esdeveniments hi ha persones pioneres que et donen el seu punt de vista. T’estan donant el seu coneixement sense cobrar-te res. Tot això fa que et qüestionis molt més tot el teu projecte, tinguis més “big picture” i surtis del teu dia a dia.

Com valoreu l’experiència al Mobile World Congress i la vostra participació al 4YFN, aparador internacional de tecnologia i de connexió entre start-ups i inversors?
Va ser molt positiu presentar Agroptima davant de 650 persones de tot el món! En acabar la presentació ja tenia e-mails de persones interessades en parlar amb nosaltres. L’AgTech o Tecnologia agrícola, és un sector molt interessant pels inversors globalment. Fins i tot Google està invertint en aquest sector pel gran volum de diners que mou i la necessitat de modernització que hi ha. El Mobile World Congress ja ens va ajudar a trobar els nostres actuals inversors l’any passat. És una cita ineludible per les empreses que treballem al sector “mobile”, perquè hem d’estar a l’avantguarda.

Continueu parlant amb els agricultors per treballar conjuntament i donar solució a les necessitats del sector? Cal seguir treballant per modernitzar la gestió agrícola?
Cal seguir treballant, perquè com he comentat, el sector és molt gran i nosaltres tot just n’hem rascat la superfície! Sobretot cal saber transmetre als agricultors, la idea que amb una gestió agrícola eficient, podran estalviar temps, treballar més còmodament i saber quins cultius els fan guanyar més diners. Una part d’agricultors més innovadors ja n’és conscient i no podria viure sense la tecnologia, però hi ha una altra part, que encara no en coneix els avantatges. Per tant, una part de la nostra feina és desenvolupar aquest mercat. Ara bé, gràcies a la gran penetració dels mòbils, ho tenim més fàcil!

Fins al moment, quin balanç podeu fer de la vostra experiència com a emprenedors?
Un balanç positivíssim! És un repte continu i això ens fa viure al màxim cada dia. Hem après molt i el que ens queda. Els moments durs es compensen. Estem tirant endavant una empresa que crea valor per la gent que hi treballa i pels seus clients, i aviat, pels seus inversors, per a mi això és l’èxit. Quan rebem un comentari d’un agricultor que ens diu “no podria viure sense Agroptima”, això és una satisfacció molt gran. Com diu la cançó: llança’t!

Vegeu tota l'entrevista.



III edició Premi a la Innovació Fundación Alberto Elzaburu

Alberto Elzaburu

La Fundación Alberto Elzaburu convoca el Premi a la Innovació per tal de reconèixer el talent d'aquells joves emprenedors que hagin confiat en el sistema de patents i hagin sabut explotar comercialment les seves invencions, o hagin fet preparatius seriosos i efectius per fer-ho.

Podran optar al Premi les persones físiques de nacionalitat espanyola, menors de quaranta anys en el moment de finalitzar el termini de la convocatòria i que els projectes de R + D + I reuneixin les següents condicions:
- Una investigació en qualsevol camp de la ciència i la tecnologia coronada amb l'obtenció, després examen previ, de almenys una patent d'invenció on figuri el candidat a títol d'inventor i el primer dipòsit hagi estat una sol·licitud nacional espanyola presentada a l'Oficina Espanyola de Patents i Marques.
- La invenció ha d'estar explotant comercialment a través d'una empresa participada pel o els candidats al Premi, o, si més no, s'han d'haver fet preparatius seriosos i efectius a aquest efecte.
- El Jurat podrà prendre en compte a més el reconeixement que la invenció i/o el projecte empresarial hagi pogut rebre per qualsevol mitjà.

El Premi consistirà en 5.000 euros i en una placa commemorativa.

El termini per presentar candidatures finalitza l'1 de juny de 2016.

Consulteu les bases de la convocatòria.



EL CDTI i N+1 activen un fons de 400 milions per a empreses tecnològiques

MINECO

El Ministeri d'Economia i Competitivitat ha activat a través del Centre pel Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) i la gestora N+1 un fons de private equity de 400 milions d'euros per a empreses tecnològiques i industrials. El CDTI, a través del programa Innvierte, exerceix d'inversor ancora amb una aportació de 100 milions d'euros. Els 300 milions restants procedeixen d'inversors privats nacionals i internacionals, del Banc Europeu d'Inversions i del Fons Europeu d'Inversions.

Culminada la fase de captació d'inversors iniciada el passat mes de juliol, el fons que s'activa es denominarà N+1 Private Equity Fund III. L'estratègia d'inversió del fons estarà centrada en empreses tecnològiques i industrials, convertint-se en el major fons espanyol amb una estratègia clara industrial. Les inversions del fons oscil·laran entre els 35 i 75 milions d'euros i donaran suport als processos de creixement i internacionalització de pimes i empreses de mitja capitalització (midcaps) espanyoles amb capacitats tecnològiques i industrials i elevat potencial. Tot i que no hi ha una limitació sectorial, el fons podrà abordar inversions en sectors com el de la salut, agroalimentari, equipament electrònic i mecànic, informació i comunicacions, automoció, aeroespacial i materials de transport i energía.

Consulteu la notícia.



ACCIÓ posa en marxa un nou programa per impulsar la col·laboració entre start-ups i grans empreses

LOGO ACCIO

La Generalitat de Catalunya, a través d’ACCIÓ – l’agència per a la competitivitat de l’empresa – ha posat en marxa el nou programa Innovar a través d’start-ups per impulsar la col·laboració entre grans empreses i empreses emergents.

L’objectiu del programa és donar eines a les grans corporacions perquè dissenyin estratègies d’innovació basades en el treball conjunt amb empreses emergents. Segons la directora general d’Indústria, Núria Betriu, “el Baròmetre de la Innovació indica que un 52% de les empreses de nova creació fan innovació disruptiva, mentre que les grans companyies es troben a vegades amb dificultats per dur a terme innovació de forma interna”. Com a solució, “les corporacions estan incloent decididament dins la seva estratègia d’innovació la col·laboració amb start-ups”.

En aquest sentit, el programa d’ACCIÓ ofereix assessorament a les grans empreses sobre diferents vies de col·laboració que poden establir amb start-ups: creació d’incubadores corporatives, posada en marxa d’un programa d’acceleració o la creació d’un fons de capital risc corporatiu, entre d’altres. “Cada empresa definirà el tipus de col·laboració en funció de les seves necessitats”, explica Betriu.

Les empreses que participen a la primera edició del programa són Casa Ametller, Ficosa, Grupo Zeta, Grup SIFU, Suara, Miguel Torres, Vallformosa, Zobele i Fluidra. Són empreses que treballen en dinàmiques d’innovació oberta i amb capacitat d’invertir en start-ups.

A través del programa, que té una durada d’un any, es treballaran aspectes com l’estratègia i el model de col·laboració, el procés de captació i selecció de projectes, la definició dels programes d’incubació o acceleració, el procés d’inversió i aspectes legals. En finalitzar el programa, cada empresa haurà implementat o millorat la forma en què col·labora amb les empreses emergents.

10 milions d’euros per a la co-inversió en start-ups

El programa Innovar a través d’start-ups es complementa amb la línia de préstecs participatius en co-inversió amb inversors corporatius, gestionada per ACCIÓ i l’Institut Català de Finances (ICF). Aquesta línia, que té un pressupost de 10M€, vol incentivar la inversió d’empreses consolidades en empreses emergents, amb préstecs de fins a 200.000€. L’ajut va destinat a l’empresa emergent, que obté un import igual a l’ampliació de capital realitzada per l’inversor corporatiu.

Consulteu la notícia.



Inicia't en la Bioemprenedoria amb el curs "Claus per Bioemprendre"

Claus per Bioemprendre

La Fundació Bosch i Gimpera, juntament amb l’Associació de Biotecnòlegs de Catalunya, Biocat, CataloniaBio i la Fundació escola emprenedors, organitzen la sisena edició del curs «Claus per Bioemprendre», amb l’objectiu de compartir les experiències de bioemprenedors catalans amb llicenciats i investigadors en ciències de la vida i biomedicina, per tal que aquest intercanvi sigui font de motivació per a noves iniciatives. El curs compta també amb el patrocini de la Fundació Dr. Antoni Esteve.

Actualment és difícil escollir el futur professional. Convertir-se en bioemprenedor i crear el nostre propi negoci al voltant d’una oportunitat en biotecnologia o biomedicina és una realitat cada cop més freqüent i interessant. Les companyies d’èxit contenen una barreja especial d’ingredients: persones amb la intenció clara d’ajudar a resoldre problemes reals, una solució o descobriment científic que es pot posar en pràctica, capital, propietat intel·lectual, un model de negoci sostenible, i capacitat per comercialitzar-lo.

En aquest curs es presentarà l’experiència personal dels més importants bioemprenedors de Catalunya, al capdavant de companyies innovadores i internacionals. Ells explicaran de primera mà: – Quan una idea és realment una bona oportunitat? I com la puc protegir? – Quin és el millor model de negoci per tirar endavant la meva idea? – Com puc formar el millor equip? – Necessito finançament? Si el necessito, on el trobo? – Quins són els principals riscos de les petites companyies? – Com evolucionen les companyies, i què he de tenir en compte per al futur? – Quins problemes, riscos i oportunitats m’esperen durant el procés? Amb la finalitat que els alumnes coneguin els encerts, fracassos, problemes, i satisfaccions que comporta bioemprendre.

Consulteu més informació.



Conservació de la fruita, eficiència energètica i màrqueting, objectius del 3er Concurs Idea

Concurs Idea

Millorar les tecnologies perquè la fruita pugui conservar-se millor en el transport a llarga distància és un dels objectius del Concurs Idea que convoquen la Universitat de Lleida (UdL), l'Ajuntament d'Alcarràs i GLOBALleida dins l'àmbit de l'agroalimentació. També hi poden optar projectes sobre medi ambient i eficiència energètica o sobre màrqueting de la fruita dolça (comercialització, internacionalització i interconnexió entre empreses fructícoles). A banda, hi ha una altra categoria per a projectes innovadors d'altres sectors.

El concurs Idea té com a objectiu impulsar la creació d'empreses innovadores promogudes per estudiants, titulats o investigadors en formació menors de 30 anys que puguin generar activitat econòmica a les terres de Lleida. Cadascuna de les modalitats -general i agroalimentació- premiarà dos projectes: el primer amb 4.000 euros i el segon, amb 2.000. Els projectes es poden elaborar individualment o en grups d'un màxim de quatre persones, siguin de la UdL o d'altres universitats.
En la convocatòria sobre temes agroalimentaris, les propostes s'han de centrar en tres sectors: medi ambient i eficiència energètica, màrqueting de la fruita dolça i tecnologia per la conservació de fruita pel transport a llarga distància. El patrocinen el Consell Social de la UdL, l'Ajuntament d'Alcarràs i un seguit d'empreses d'aquest municipi: el Centre d'Estudis Agropecuaris (CEAP), Fruits de Ponent, Viyefruit, Caberol Fruits i FRUIJET Lleida. En el cas de la modalitat general, les propostes poden ser de qualsevol àmbit.

Els projectes finalistes (10 per cada categoria) hauran d'elaborar un pla d'empresa, amb l'ajut de professorat de la UdL, i lliurar-lo abans del 2 de setembre. Una de les novetats és que hauran de fer una presentació oral davant el jurat, que valorarà aspectes com ara l'originalitat, el coneixement del mercat, les possibilitats de generar ocupació de qualitat i la sostenibilitat del projecte. Els guanyadors es donaran a conèixer el pròxim mes d'octubre.

Cal recordar que en l'anterior edició, l'any 2014, el Concurs Idea va premiar el projecte Agròptima, presentat per Emília Vila, Ferran Gascon i Anisia Tardà, per desenvolupar un programa informàtic aplicat a l'agricultura per millorar l'eficiència de les explotacions, a partir del control analític dels costos a temps real per augmentar la rendibilitat de les finques. El segon premi d'aquesta modalitat va ser pel projecte Tuber Tech SL, presentat per Carles Castaño, Daniel Oliach i Antoni Olivera, i centrat en el cultiu i la venda de la tòfona. A la categoria general, els guanyadors van ser els projectes Re-Cycle Disseny, de productes de joieria, i NewBraneTech, sobre la gestió i tractament de les membranes d'osmosi inversa.

Les propostes es poden presentar fins el proper 10 de juny. Ampliació de termini! Fins 5 de juliol de 2016.

Consulteu la notícia.

Informació i inscripcions.



La Caixa destina 1,8 milions d'euros a la transferència al mercat dels resultats de la recerca científica

CaixaImpulse

La Caixa destinarà 1,8 milions d'euros a la transferència al mercat de resultats de recerca científics de "qualitat" amb la segona edició del programa CaixaImpulse, una iniciativa única en l'Estat espanyol que pretén impulsar la transformació del coneixement científic originat en centres de recerca, universitats i hospitals, en empreses i productes que generen valor en la societat, tant en empresa derivada (spin-off) com en forma d'un acord de transferència.

El programa es desenvolupa en un moment en que a Espanya la recerca es troba en una situació òptima respecte al nivell d'excel·ència científica, però presenta certes deficiències en la transferència dels coneixements del laboratori al mercat.

En aquesta segona convocatòria s'amplia de 15 a 20 els projectes seleccionats, augmenta la inversió destinada a cadascun dels escollits, que podrà arribar als 70.000 euros, i s'allarga el període d'acompanyament, que passa de 6 a 8 mesos.

La convocatòria es dirigeix a projectes de l'àmbit de les ciències de la vida i la salut, proposats o presentats per centres de recerca espanyols, que siguin propietaris o copropietaris d'actius protegits o en procés de protecció.

Els projectes presentats inciaran un procés de selecció que consta de dos fases: avaluació de les propostes a càrrec d'avaluadors de l'àmbit de les ciències de la vida i de la salut, i del món empresarial; i entrevistes presencials amb un panell d'experts europeus de diferents àmbits: farmacèutiques, escoles de negoci, empreses de salut o biotecnològiques.

El termini per presentar projectes finalitza el 15 de juliol.

Consulteu més informació.



Convocatòria 2016 oberta: subvencions per al foment de les sol·licituds de Patents i Models d'Utilitat

Subvencions patents

L'Oficina Espanyola de Patents i Marques continua impulsant en l'exercici de 2016 la utilització de les Patents per part de les empreses espanyoles com a eina de Propietat Industrial que facilita l'accés als mercats internacionals. Amb aquesta finalitat ha convocat el Pla de Subvencions per al Foment de les Sol·licituds de Patents i Models d'Utilitat Espanyols i en l'Exterior.

Els dos objectius fonamentals que es persegueixen són:

- Estimular la protecció internacional de la tecnologia a través de les Patents o els Models d'Utilitat, així com contribuir a la millora de la competitivitat d'aquelles entitats del sector privat que han emprès la cerca de mercats fora d'Espanya.
-Fomentar la protecció de les invencions nacionals de PIME i persones físiques a través de Patents o Models d'Utilitat.

S'han convocat les següents ajudes:

-Subvencions a l'extensió d'una sol·licitud d'una Patent o d'un Model d'Utilitat, davant les oficines nacionals de països tercers o oficines regionals de Patents, en el marc de procediments de concessió de Patents o de Models d'Utilitat nacionals o regionals. Entre altres conceptes subvencionables, la convocatòria 2016 inclourà: tràmits de sol·licitud, informe de cerca, examen o concessió, anualitats de l'Oficina Europea de Patents (OEP) i validació de Patent Europea.
- Subvencions a les activitats realitzades dins del procediment internacional PCT (tràmits de sol·licitud, cerca internacional o examen preliminar internacional).
- Subvencions a les sol·licituds de Patents i Models d'Utilitat espanyols (tràmits de sol·licitud i/o informe de cerca (IET)).

La formalització i presentació de sol·licituds s'ha de realitzar per via telemàtica, a través de la Seu Electrònica de la OEPM i el termini de presentació de sol·licituds és de l'1 d'abril al 30 d'abril de 2016.

Consulteu més informació.