Novembre 2014

Programa Indústria del Coneixement per crear riquesa a partir de la recerca

Programa Indústria del Coneixement

El programa pretén afavorir el desenvolupament de noves empreses de base científica (spin-offs), derivades de la recerca que es duu a terme des de les universitats i els centres de recerca, en el marc de l’estratègia per transferir la tecnologia i el coneixement generats en l'entorn acadèmic i científic al sector empresarial.

El nou programa acompanyarà els projectes des del prototipatge de la fase inicial fins a introduir-los en el mercat gràcies a la mobilització d’uns fons previstos de 30 milions d’euros en 5 anys. Durant aquest període està previst atorgar ajuts perquè prop de 300 projectes de recerca puguin fer el salt del laboratori al mercat. També inclou un programa de formació i un mentoratge.

El Programa Indústria del Coneixement consta de tres fases:

Llavor: En la primera fase de valorització, el Departament d’Economia i Coneixement, a través de l’AGAUR, convocarà anualment 40 ajuts de 25.000 euros cadascun destinats a la protecció del coneixement t i als primers treballs de desenvolupament d’un producte: els preprototips. L’ajut inclou un programa de formació i mentoratge, coordinat per la Universitat de Califòrnia a Berkeley, tot seguint el plantejament del programa d’emprenedoria científica de l'agència nord-americana National Science Foundation.

Producte: en la segona fase de valorització , el Departament d’Economia i Coneixement, mitjançant l’AGAUR, convocarà 15 ajuts anuals de fins a 100.000 euros per desenvolupar prototips dels productes i per demostrar-ne la viabilitat.

Mercat: en la tercera fase, o fase de capitalització early-stage’, s’obrirà una línia de préstecs de l’Institut Català de Finances dotada amb 2 milions d’euros anuals durant cinc anys, en règim de coinversió publicoprivada, de manera que per cada euro aportat per inversors privats, l’ICF n’aportarà, en una primera fase, dos de crèdit. Aquesta línia està destinada a l’inici de l’acció comercial i la producció, entre d’altres objectius. Un comitè integrat per persones externes amb experiència acreditada en la gestió de negocis avaluarà els projectes. El Departament d’Economia i Coneixement establirà un Fons de Garantia per donar cobertura parcial del risc assumit, per facilitar l’accés al crèdit sense avals ni altres garanties.

La primera convocatòria de la fase Llavor s'obrirà al llarg del mes de desembre, i enguany està previst atorgar ajuts només per a 20 llavors. Properament es publicarà una convocatòria per atorgar ajuts a 7-8 productes (fase II).

La UdL guanya dos premis a l'emprenedoria del Campus Iberus

Premis Campus Iberus

Dos projectes de la Universitat de Lleida (UdL) han triomfat en la primera edició dels premis a l'emprenedoria del Campus d'Excel·lència Internacional de la Vall de l'Ebre (Campus Iberus). Edison Yara i Robert Marsellés, del grup de recerca en Química Agroalimentària Sostenible i el Centre de Desenvolupament Biotecnològic i Agroalimentari (DBA) de la UdL, s'han imposat a la categoria de "Generador d'Idees de Negoci basades en el coneixement" per un projecte que té com a objectiu obtenir productes naturals de manera sostenible, mentre el grup de recerca Nutren de la UdL i l'IRBLleida ha estat segon en la modalitat de "Projecte Empresarial" per un sistema que proporciona recomanacions nutricionals personalitzades. Aquest guardó el va recollir Elias Daura.

Yara i Marsellés obtindran 3.000€ pel projecte PSPnat, així com assessorament per desenvolupar-lo per part d'experts de les quatre universitats que formen part dels Campus Iberus (Lleida, Saragossa, Pública de Navarra i La Rioja) i de la Companyia Logística d'Hidrocarburs (CLH). En segon lloc ha estat seleccionada la idea de Cynthia Gálvez, de la Universitat de Saragossa: Joglar, realitat augmentada educativa, un sistema per a desenvolupar sis competències mitjançant el joc.

Pel que fa a projectes empresarials ja en marxa, el primer premi ha estat per a Nadetech Innovations S.L., liderada per Eduardo Tejero, de la Universitat Pública de Navarra, que rebrà 10.000 euros en metàl·lic. De la seua banda, el projecte empresarial nascut del grup Nutren, Dietary Molecular Diagnostics SL, es beneficiarà d'un informe de consultoria tecnològica, orientat a les seues necessitats.

Ambdós projectes guanyadors de la UdL, PSPnat i Dietary Molecular Diagnostics, han rebut el suport i assessorament de la Unitat de Valorització de la UdL (Trampolí Tecnològic).

En la categoria d'idees el jurat ha valorat l'originalitat, el grau d'aplicabilitat i el grau innovador. En la de projectes empresarials, el grau de desenvolupament, el caràcter innovador i el potencial de desenvolupament. El lliurament dels guardons ha tingut lloc al Paranimf de la Universitat de Saragossa, amb la presència de tots els rectors del Campus Iberus, inclòs el de la UdL, Roberto Fernández. També va assistir el president de CLH, José Luis López de Silanes.

Consulteu la notícia.