Març 2011



Neix GLOBALleida, destinat a impulsar "en un tot" l'economia lleidatana

GlobaLleida

El Saló Víctor Siurana de la Universitat de Lleida va acollir el divendres 18 de març la constitució oficial de GLOBALleida, el consorci interinstitucional format per la Diputació de Lleida, l’Ajuntament de Lleida, la Universitat de Lleida i les Cambres de Comerç i Indústria de Lleida i de Tàrrega que té com a objectiu fonamental promoure i impulsar l’economia de les comarques lleidatanes. Durant l'acte, on hi van assistir representants polítics, sindicals, empresarials i universitaris, també es van nomenar el president del consorci, Antoni Brufau, i el conseller delegat, Xavier Pont. Un cop finalitzat, es van reunir per primer cop el Comitè Executiu i el Consell General ordinari de GLOBALleida.

Aquest ens -la iniciativa de creació del qual va sorgir des del Consell Social de la UdL- integra en una única entitat tota l’activitat i recursos que destinen les institucions fundadores al foment de l’emprenedoria i l’ocupació, el suport a la innovació i a la competitivitat empresarials, i a l’impuls de la projecció exterior del territori lleidatà. La seua creació no suposa l’aparició d’un nou organisme públic, ja que comporta la dissolució dels instituts i organismes autònoms dels quals integra els serveis. Per aquesta raó, la nova entitat no significa un augment dels recursos destinats a la promoció econòmica, sinó l’optimització d'aquests.

El projecte es va iniciar el 9 de juny del 2009 amb la signatura d’un protocol d’intencions entre les institucions i entitats consorciades amb la voluntat d’agrupar tots els ens de promoció econòmica, empresarial i territorial de Lleida. Constituït com a consorci públic, té la voluntat d’esdevenir un projecte públic-privat, obert a tota la societat. Segons ha afirmat Antoni Brufau "aquest projecte ha aconseguit unir esforços perquè és engrescador. Tota l'empenta que li cal ha d'anar en la mateixa direcció, en benefici de Lleida".

En una primera fase, GLOBALleida integrarà les activitats desenvolupades pel Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, la Fundació CEEILLEIDA (Centre Europeu d’Empreses i Innovació) de la Diputació, el Consorci de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Lleida, l’Institut Municipal d’Ocupació de l’Ajuntament i el Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida. L’ens compta també amb els serveis de Promoció Internacional de les Cambres de Comerç de Lleida i de Tàrrega, així com amb els serveis de Transferència Tecnològica i suport empresarial a la R+D+i de la Universitat de Lleida. En una segona fase, encara per definir, s’avaluaran les possibilitats d’integració d’altres ens de promoció econòmica, com ara el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i l’organisme autònom local Turisme de Lleida.

Quant a l’estructura de govern, GLOBALleida estarà encapçalat per un Consell General –màxim òrgan de govern. Tindrà, a més, un Comitè Executiu, una Comissió Territorial –formada per representants de les administracions locals i altres ens supramunicipals– i una Comissió de Participació –integrada per representants de les entitats que conformen el teixit associatiu, professional, econòmic i social del territori de Lleida.

Pel que fa a la gestió, es treballarà sota un nou model organitzatiu basat en el consens, l’orientació a resultats, l’eficiència, la visibilitat territorial i el desenvolupament de talent, i destinat a generar el màxim d’impacte en l’economia i l'ocupació de la demarcació de Lleida."S'ha pensat amb Lleida i s'ha fet amb els lleidatans", va afirmar el conseller delegat Xavier Pont.

La seua cartera de serveis s’articula al voltant de quatre pilars fonamentals: la societat (suport tecnològic i foment de la innovació), les persones (accions formatives i foment de l’ocupació), les empreses (emprenedoria, suport a la creació d’empreses i atenció a l’emprenedor) i el territori (projecció exterior de Lleida com un tot). (+)



Sistema innovador de gestió i control de pacients fumadors

Hesoft Group

Hesoft Group, un projecte empresarial de serveis sorgit del Trampolí Tecnològic de la Universitat de Lleida especialitzat en el disseny i desenvolupament de solucions de telemedicina a mida pel sector sanitari, ha creat un programa informàtic que ajuda —d'una forma interactiva— al control, gestió i diagnòstic dels pacients que volen deixar de fumar. Gràcies a un contacte continuat mitjançant missatges telefònics SMS i Internet, els professionals de la salut poden fer un seguiment tècnic i psicològic del fumador, seguiment que té especial cura d'aquelles situacions de risc en què el pacient pot trencar la disciplina d'abstinència de tabac.

Josep Cuadrado, membre del Departament Informàtic DIFALE (Distribuidora Farmacéutica Leridana) i Francesc Solsona, professor de l'Escola Politècnica Superior de la UdL, en col·laboració amb dos enginyers informàtics, Jordi Vilaplana i Ivan Josa, han desenvolupat aquest software, anomenat CP-F (Control de Pacients Fumadors), a partir de l'encàrrec de la Unitat de Tabaquisme de l'Hospital Santa Maria de Lleida, que va sol·licitar el disseny d'un programa informàtic que cobrís les necessitats tecnològiques d'aquesta unitat i de dos centres d'atenció primària de Lleida.

A partir d'aquesta idea, Cuadrado i Solsona han anat desenvolupant, ampliant i millorant un projecte que vol anar més enllà de la creació d'un programa centrat en la gestió informatitzada del pacient i dels seu historial clínic. El programari creat permet, d'una banda, visualitzar en una web de forma automàtica gràfiques evolutives de l'estat del pacient i les situacions de risc, i generar avisos o suggerències sobre tractaments, fàrmacs i dietes alimentàries mitjançant els sms. Demà, al voltant de les 10.15h. del matí, el programari es presenta públicament en el marc de la VI Jornada de Tabaquisme que se celebra durant tot el matí a la Aula magna de la Facultat de Medicina.

Dels tres aspectes que els metges valoren com a bàsics per a la deshabituació al tabac —desintoxicar al pacient de la nicotina, desenganxar-lo a l’hàbit de fumar i aconseguir que aquest procés sigui viscut pel pacient de la forma més còmoda i agradable possible—, els creadors de CP-F consideren que el seu producte incideix especialment en el tercer punt, ja que permet al professional mèdic controlar amb més eficàcia la ”fidelitat” de l’usuari a la disciplina prescrita i facilita alhora que el pacient no abandoni el tractament, ja que se sent “acompanyat, protegit i guiat” durant tot el procés. Fins ara ja l’han provat 200 pacients, dels quals més del 90% afirma que els ajuda rebre sms personalitzats amb freqüència per superar l’addicció.

Hesoft Group, no limitarà el seu àmbit d’actuació als sistemes de lluita contra el tabac. Precisament, la firma de Cuadrado i Solsona ha rebut aquesta mateixa setmana un dels Premis Bancaja 2010 Joves Emprenedors (Categoria Projectes d’Empresa) pel desenvolupament i comercialització d’una aplicació informàtica de control, administració i gestió de pacients hipertensos que està en fase de prova en dos centres hospitalaris.

En aquest cas, es tracta d’un software (el CP-H) que permet al personal sanitari controlar i gestionar exhaustivament i de forma automatitzada els pacients hipertensos per mitjà de la telemàtica (mòbil, telèfon o Internet) i suposa un estalvi de temps i diners al pacient, ja que la recollida de dades a distància li evita els desplaçaments innecessaris a centres mèdics. També preveuen abordar altres especialitats mèdiques com la ginecologia o tractar addiccions com l’alcoholisme. (+)



Les empreses USE-IT i XOPIE han desenvolupat un nou concepte tecnològic de botiga més social, mitjançant un quiosc virtual per Plusfresc

USE-IT i XOPIE

L'Alcalde de Lleida, Àngel Ros i el president de la cadena de Supermercats Plusfresc, Rafael Pujol han estat els responsables d'inaugurar el nou disseny de botiga que trenca completament amb la visió tradicional sobre els establiments d'alimentació. Un nou concepte amb dos objectius principals. En primer lloc, facilitar la compra al client perquè pugui trobar de manera fàcil els seus productes de consum habituals. I en segon lloc, crear un ambient de confort i de barri dintre de la botiga, on els compradors connectin amb altres persones i s'identifiquin emocionalment amb l'establiment.

L'empresa XOPIE i USE-IT, amb la col·laboració de Plusfresc i el seu departament d'informàtica han desenvolupat aquest projecte. La pantalla tàctil permet al client consultar i imprimir-se tot tipus de receptes, aquest també pot compartir les seves receptes amb la resta del barri. Inclús, el client té l'opció de consultar un menú aleatori, en funció de les opcions que desitgi (un menjar amb convidats, un sopar lleuger, etc.). A la vegada ofereix una agenda dels actes de barri. També es pot trobar una secció de grups del barri i un taulell d'anuncis digital. (+)