Nou impuls a HIPARCO-score, una eina de medicina personalitzada contra la hipertensió resistent

HIPARCO-score

La primera eina de medicina personalitzada enfocada al tractament d'hipertensió resistent associada a l'apnea del son, HIPARCO-score, compta amb nous avanços. Els seus cotitulars, CIBER, IRBLleida, Institut Català de la Salut, Universitat de Lleida i Institut de Recerca Sanitària La Fe, han signat el contracte de llicència de la patent amb la start up Onira Research S. L per a l'impuls definitiu al projecte a través del seu desenvolupament i comercialització.

Onira Research S. L es constitueix a Lleida amb l'objectiu d'investigar el somni i desenvolupar test diagnòstics i dispositius que millorin la qualitat de vida dels pacients. Aquesta empresa ha estat fundada pels inventors majoritaris de la patent: Ferrán Barbé, director científic del CIBER del Malalties Respiratòries (CIBERES), cap de Servei de Pneumologia de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova i professor en la Universitat de Lleida; i per Manuel Sánchez de la Torre, investigador del CIBERES pertanyent a la Universitat de Lleida i Institut de Recerca Biomèdica de Lleida.

Els dos són els impulsors del projecte HIPARCO, que desenvolupa un kit de diagnòstic in vitro capaç de determinar si un pacient amb hipertensió resistent podria ser tractat mitjançant un dispositiu de pressió positiva d'aire (CPAP), indicat per al tractament de l'apnea obstructiva del somni.

Es calcula que aproximadament un 10% dels afectats per hipertensió no respon a cap medicament, per la qual cosa segons l'OMS uns 130 milions de persones a tot el món corren el risc d'un episodi cardiològic greu en estar entre un i tres anys sense tractament efectiu. No obstant això, al voltant del 70% d'aquests pacients millora amb l'aplicació del tractament de l'apnea del son i surten de la zona de perill.

Gràcies a HIPARCO-score, es permet innovar en l'actual gestió de la hipertensió resistent mitjançant una anàlisi de biomarcadores en una simple mostra de sang, identificant el pacient que pot beneficiar-se de CPAP i rebaixar la seva pressió arterial, i en quins podria ser contraproduent. És, per tant, una eina de medicina personalitzada única i molt prometedora en la prevenció, predicció i tractament de malalties cardiovasculars, amb alta fiabilitat en els resultats.

Foto: Els investigadors Ferran Barbé i Manuel Sánchez de la Torre / IRBLleida