La UdL enllesteix un nou sistema de refrigeració auto-adaptatiu per a dispositius electrònics

Sistema refrigració

Investigadors del Grup de Recerca de Sistemes Dinàmics Aplicats a l’Energia Solar (SDAES) de la Universitat de Lleida (UdL), en col·laboració amb la Universitat de Sherbrooke del Canadà i la multinacional STMicroelectronics, han desenvolupat un nou sistema de refrigeració auto-adaptatiu que implica una millora de l’eficiència energètica i ho posiciona com una alternativa especialment atractiva per als sistemes autònoms. La tecnologia identificada integra l’ús de vàlvules i aletes que canvien de forma en funció de la seva pròpia temperatura en sistemes de refrigeració microfluídica per a dispositius electrònics, entre altres aplicacions.

Els principals avantatges d’aquest sistema són, d’una banda, la millora de la uniformitat de temperatura del dispositiu que millora la seva fiabilitat i, de l’altra, la reducció en més d’un 50% de l’energia necessària per a la funció de refrigeració. Aquesta innovació es basa en desenvolupaments previs, els quals han estat motiu de sol·licitud d’una patent junt amb la Universitat de Sherbrooke.

La recerca, liderada pel Dr. Jérôme Barrau, involucra deu investigadors de la UdL que treballen en el marc del projecte europeu STREAMS (Smart Technologies for energy Efficient Active cooling in Advanced Microelectronic Systems). L’objectiu de STREAMS és portar a Europa al nou paradigma de gestió tèrmica líder i mantenir la posició de la UE al capdavant del desenvolupament de les TIC.

Aquest nou sistema de refrigeració auto-adaptatiu ha estat seleccionat per la Unió Europea per formar part de Innovation Radar (Radar d’Innovació), la nova plataforma per a la divulgació dels projectes europeus de major impacte i excel·lència, que forma part d’una nova iniciativa europea per desenvolupar un ecosistema dinàmic d’incubadores, empreses i inversors per impulsar la transferència social de les innovacions desenvolupades en els projectes europeus. A més, la plataforma Innovation Radar serà un aparador en el qual es mostrarà a la ciutadania els avenços tecnològics i científics que estan duent a terme investigadors i innovadors procedents de tot Europa, finançats per la Comissió Europea.

FOTO: Esquema gràfic del dispositiu final. SDAES-UdL