En què consisteix l'Open Innovation?


Open Innovation

L’Open Innovation, concepte desenvolupat pel professor de l’Escola de Negocis Hass de la Universitat de Berkeley, Henry W. Chesbrough, esdevé una nova manera d’innovar en el món empresarial que té com a idea central trobar talent fora de la pròpia empresa i aprofitar els coneixements i experiència de les múltiples fonts externes. Per fer front als canvis constants als qual estem sotmesos és necessari fer un canvi de mentalitat, cercant agilitat, dinamisme i voluntat de millorar les coses, deixant enrere prejudicis i pors. Aquests factors són fonamentals per tal de poder trobar millores en els productes o serveis de les companyies. El fet que les empreses s’obrin al coneixement extern i a la col·laboració resulta una excel·lent solució per afrontar els reptes que es plantegin i obtenir resultats òptims.

L'Open Innovation o Innovació Oberta està substituint l'antic paradigma denominat Closed Innovation o Innovació Tancada. Aquesta última caracteritzada pel secret, per ser poc col·laborativa i molt enfocada a la R+D. L’Open Innovation ha revolucionat la manera en la qual les organitzacions fan front a la innovació. En aquesta nova estratègia d’innovació les empreses surten de la seva zona de confort i s’obren al món. Es caracteritza per la col·laboració amb professionals externs i la combinació dels coneixements interns i externs per dur a terme projectes de R+D+i. Actualment, moltes empreses comencen a entendre que ja no poden mantenir en secret les seves innovacions, sinó que més aviat han de compartir-les. Els límits entre una empresa i el seu entorn s’han tornat més flexibles. Les innovacions poden transferir-se fàcilment cap a dins i cap a fora entre les empreses i altres firmes.

Les empreses que segueixen aquesta estratègia assumeixen que el talent i el coneixement està àmpliament distribuït, i que cap empresa pot generar innovació d’alt impacte per si sola. Per tant, l’Open Innovation té un enfocament d’innovació més participatiu i descentralitzat.

Els principals avantatges de l’Open Innovation són la reducció del cost de la recerca i el desenvolupament, potencial per millorar la productivitat del desenvolupament, augment de la precisió per a la recerca de mercat i l’orientació al client, entre d’altres. En definitiva, és una forma més rentable d’innovar ja que pot reduir els costos, accelerar el temps de comercialització, augmentar la diferenciació en el mercat i crear noves fonts d’ingressos per a l’empresa.
Algunes companyies llancen els seus reptes d’innovació en portals d’accés obert i gratuït donant l’oportunitat a que científics i investigadors o emprenedors presentin les seves propostes de solucions innovadores als problemes empresarials plantejats.

Tot seguit, a tall d’exemple, us presentem algunes empreses amb portals d'Open Innovation:

Àmbit: ALIMENTACIÓ/NUTRICIÓ/QUÍMICA

Mondelez International Portal
Unilever Open Innovation Portal
DDW The Colour House
Frieslandcampina

Àmbit: AGRO

DuPONT - PIONEER

Àmbit: MATERIALS

Sandvik Open Innovation

Àmbit: SALUT

Bayer Open Innovation
Merck Open Innovation
Astrazeneca Open Innovation
Boehringer Ingelheim Open Innovation Portal
Abbvie Open Innovation Portal

ALTRES

Philip Morris International