El reciclatge triomfa als segons premis Concurs IdeaUdL

Concurs IdeaUdL

L'aprofitament de residus és l'eix central dels projectes que han guanyat el segon Concurs IdeaUdL per a emprenedors, en la categoria general. Fer joies a partir de càmeres d'aire de bicicletes i reutilitzar les membranes d'osmosi inversa per filtrar l'aigua són les iniciatives que ha destacat el jurat, amb premis de 4.000 i 2.000 euros, respectivament. En la categoria d'agroalimentació, dotat amb les mateixes quantitats, el primer premi ha estat per a una eina de gestió de les explotacions i el segon, per a un servei d'assessorament per a conreus de tòfona. El lliurament dels guardons ha tingut lloc avui al saló Víctor Siurana del Rectorat, presidit pel rector de la UdL, Roberto Fernández.

El concurs IdeaUdL, en què han participat un total de 40 projectes, ha doblat enguany la quantia dels premis fins a un total de 12.000 euros gràcies a la incorporació de l'Ajuntament d'Alcarràs, el Centre d'Estudis Agropecuaris-CEAP i quatre empreses agroalimentàries d'aquest municipi del Segrià: Fruits de Ponent, Fruites Caberol, Viyefruit i Fruijet. La iniciativa del vicerectorat de Planificació, Innovació i Empresa i la Càtedra d'Emprenedoria de la UdL - que ja comptava amb la col·laboració del Consell Social - també ha sumat GlobaLleida a l'organització. Al lliurament dels premis també han assistit el vicerector de Planificació, Innovació i Empresa, Ferran Badia; el conseller delegat de GlobaLleida, Oriol Oró; l'alcalde d'Alcarràs, Miquel Serra; i el director de la Càtedra d'Emprenedoria de la UdL, Ramon Saladrigues.

Tant Oró com Serra han destacat la col·laboració público-privada per fomentar l'emprenedoria. A més, "els projectes estan basats en necessitats reals", ha subratllat l'alcalde d'Alcarràs. De la seua banda, el rector de la UdL ha posat èmfasi en el fet que "quan des de qualsevol àmbit es dóna oportunitat a la gent jove d'innovar, el resultat és enormement encoratjador".

El projecte Agròptima. El futur de l'agricultura -premiat amb 4.000 euros- el signen Emília Vila (ESADE), Ferran Gascon (UPC) i Anisia Tardà (Enginyera Tècnica Agrònoma per la UdL). Se centra en una eina de gestió innovadora basada en "un control de costos analític que permet als pagesos gestionar en temps real les seues explotacions de manera més eficient augmentant la seua competitivitat i rendibilitat", segons ha destacat el jurat. Es tracta d'una aplicació software al núvol, una aplicació per a telèfons mòbils i un kit de sensors per a recollir informació a temps real sobre temes com el consum del tractor, l'estat hídric dels conreus, la meteorologia o les necessitats d'irrigació.
El projecte Tuber Tech S.L., mereixedor del segon premi en la modalitat d'agroalimentació, l'han presentat Carles Castaño, Daniel Oliach i Antoni Olivera, tots ells ex-alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL. Ofereix solucions al cultiu, venda i producció de la tòfona amb una línia de serveis d'avaluació, assessorament i diagnosi de les plantacions "basats en anàlisis d'inòculs d'espores, del sòl i de la qualitat dels plançons". Aquests serveis són innovadors per la tecnologia que utilitzen, basada en l'extracció d'àcid desoxiribonucleic de mostres de solucions aquoses, micorizes i sòl, així com en la reacció en cadena de la polimerasa.

El projecte Re-cycle Disseny, signat per Anton Linares, Maria Pérez i Daniel Linares, de la UdL i cicles formatius, busca una sortida per a les càmeres d'aire de les bicicletes, que no tenen un tractament de reciclatge específic. Tots els productes tindran una part de cautxú dels pneumàtics i es complementaran amb materials com la fusta, el ciment, la pedra i la plata. El jurat subratlla la "contribució al desenvolupament sostenible mitjançant l'originalitat d'un model de negoci de producció i comercialització d'una línia de productes de joieria i complements de disseny compromès amb l'ecoeficiència i la sostenibilitat". De la seua banda, NewBraneTech és una idea d'Isaac Balagué, Marc Navarro, Rocío Navarro i Joan Miraller, alumnes de màster de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. Proposen "un servei pioner i innovador en la gestió i tractament de les membranes d'osmosi inversa ja utilitzades de les indústries químiques i de les plantes dessaladores, tractant-les per tal que puguin ser reutilitzades en altres aplicacions per a les quals encara siguin aprofitables", com ara la neteja de aigües agrícoles o potabilització puntual d'aigua en nuclis aïllats.