El Govern impulsa el Programa "Indústria del Coneixement" per afavorir el desenvolupament de noves empreses de base científica

Programa

El conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, ha presentat el Programa Indústria del Coneixement que impulsa el Govern per afavorir el desenvolupament de noves empreses de base científica, en el marc de l'estratègia per transferir la tecnologia i el coneixement al sector empresarial.
Aquest nou programa acompanyarà els projectes de prototipatge des de la fase inicial fins a introduir-los en el mercat gràcies a la mobilització de fons de 30 milions d'euros en 5 anys.

L'objectiu del programa és estimular la creació d'empreses derivades de la recerca que es realitza des d'una universitat o un centre d'investigació, les anomenades spin-off, perquè "volem que vessi el coneixement universitari cap a la innovació i cap al mercat", en paraules del conseller Mas-Colell.

El conseller Mas-Colell també ha destacat que el Programa Indústria del Coneixement es basa en dos pilars que tenim com a país: l'alta productivitat científica i l'expertesa de l'Institut Català de Finances (ICF) en instruments de finançament i coinversió pública i privada. Catalunya amb l'1,5% de la població europea, té el 7,4% de les millors universitats europees de menys de 50 anys, capta el 3,4% dels recursos competitius del Consell Europeu de Recerca (ERC), entre altres indicadors. Pel que fa a les actuacions de l'ICF en l'àmbit de la inversió en capital, els 136 milions d'euros que hi ha compromesos fins a data d'avui han catalitzat una inversió de fins a 740 milions amb altres inversors.

El Programa Indústria del Coneixement consta de tres fases:

I. LLAVOR. Primera Fase de Valorització. Anualment es convocaran 40 ajuts de 25.000 euros destinats a la protecció del coneixement generat i a les primeres proves (preprototips).

II. PRODUCTE. Segona Fase de Valorització: Prova de concepte. Anualment es convocaran 15 ajuts de fins a 100.000 euros per prototipar la tecnologia o producte.

III. MERCAT. Fase de capitalització ‘early-stage’. S’obrirà una línia de préstecs de l’ICF dotats de 2 milions d’euros anuals per cinc anys. Una dotació econòmica destinada a l’inici de l’acció comercial i la producció, entre d’altres. Aquest finançament serà en règim de conversió pública i privada. En una primera fase, per cada euro aportat per inversors privats, l’ICF n’aportarà dos de crèdit.

Una de les principals fortaleses del nou programa és que s’implementa en un moment de maduresa del sistema català de recerca, amb un alt nivell d’excel·lència científica. Així mateix, el comitè avaluador encarregat d’examinar els projectes estarà integrat per persones externes, de prestigi i acreditada experiència. Un altre factor per assegurar l’èxit del programa és l’accés al finançament i la mobilització de capital privat.

Aquest és un dels primers programes que comptaran amb el finançament procedent del nou període de fons FEDER (2014-2020). D’aquesta manera, el Govern segueix les indicacions de la Unió Europea de traslladar la destinació d’aquest finançament a l’àmbit del coneixement (From bricks to brains).

La primera convocatòria del nou programa serà el 18 de novembre, en que es farà la crida per atorgar ajuts per a 20 llavors i 7/8 prototips. En la primera fase de valorització, l’ajut inclou un programa de formació i mentoratge, coordinat per la UC Berkeley en el marc dels acords subscrits pel Govern amb les universitats de Califòrnia. La UC Berkeley és l’encarregada de coordinar a la Costa Oest el programa de formació per a científics emprenedors que la National Science Foundation desenvolupa als EUA des de l’any 2011.

En l’acte de presentació del Programa Indústria del Coneixement també hi han intervingut el secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, i el conseller-delegat de l’ICF, Josep-Ramón Sanromá, així com els investigadors i fundadors d’empreses de base científica Ernest Mendoza (Goldemar Solutions) i Jaume Amat (Bioemprèn).

Consulteu la notícia.