El Govern atorga els primers ajuts del Programa "Indústria del Coneixement" per finançar 24 preprototips

Industria del Coneixement

El Govern, a través de l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), ha resolt la primera convocatòria semestral de la fase Llavor del Programa Indústria del Coneixement, d'ajuts per a projectes innovadors amb potencial d'incorporació al sector productiu. Segons la resolució, 15 entitats del sistema universitari i de recerca català rebran ajuts de 24.000 euros per al finançament de projectes de preprototips, amb un pressupost total atorgat de 576.000 euros.

L'ajut de la fase Llavor inclou un programa de formació i mentoratge, coordinat per la UC Berkeley en el marc dels acords subscrits pel Govern amb les universitats de Califòrnia. La primera fase d'aquest programa començarà demà a càrrec de Mark Searle i Andre Marquis, Senior Fellow i Faculty Director del Lester Center for Entrepreneurship and Innovation Entrepreneurship de la UC Berkeley, respectivament. En els tallers, que se celebraran fins el 14 de maig a Barcelona, els equips dels projectes que han rebut finançament Llavor aprendran a crear l'estructura i els fonaments del desenvolupament del model de negoci, així com el procés de captació de clients.

El programa de formació i mentoratge consta d'altres dues fases, l'última de les quals tindrà lloc Berkeley durant els dies 30 de juny i 1 i 2 de juliol. La UC Berkeley és l'encarregada de coordinar a la Costa Oest el programa de formació per a científics emprenedors que la National Science Foundation (NSF) desenvolupa als Estats Units des de l'any 2011.

Pel que fa a la tipologia dels projectes finançats en aquesta primera convocatòria, la meitat són de l'àmbit d'enginyeria, que capten el 50% dels fons, uns 288.000 euros. D'altra banda, el sistema universitari català promou 14 dels 24 projectes que rebran ajuts per import de 336.000 euros (el 58% del total), mentre que els altres 10 han estat presentats per centres CERCA i centres CSIC (240.000 euros, el 42%).

La primera de les dues convocatòries semestrals de Llavor ha estat tot un èxit ja que s'han rebut un total de 90 sol·licituds de 32 institucions. Les sol·licituds han estat avaluades per l'AGAUR d'acord als criteris d'excel·lència cientificotècnica de la proposta, la seva viabilitat, l'impacte potencial, així com la motivació i capacitat innovadora de l'equip de treball. El comitè avaluador encarregat d'examinar els projectes ha estat integrat per persones externes, de prestigi i acreditada experiència.

El Programa Indústria del Coneixement té com a objectiu apropar el coneixement generat a les universitats i entitats de recerca al teixit productiu. El Programa preveu la mobilització de fons de 30 milions d'euros en 5 anys. Una de les seves principals fortaleses és que s'implementa en un moment de maduresa del sistema català de recerca, amb un alt nivell d'excel·lència científica. Un altre factor per assegurar l'èxit del programa és l'accés al finançament i la mobilització de capital privat.

Aquest és un dels primers programes que compta amb el finançament procedent del nou període de fons FEDER (2014-2020). D'aquesta manera, el Govern segueix les indicacions de la Unió Europea de traslladar la destinació d'aquest finançament a l'àmbit del coneixement (From bricks to brains). L'objectiu de cara a l'any 2020 és obtenir 300 tecnologies valoritzades i 100 prototips desenvolupats.