Abril 2011

Acte de lliurament de premis Concurs VALORTEC

ACC1Ó, l’agència per a la competitivitat de l’empresa catalana del Departament d’Empresa i Ocupació, ha celebrat a la seva seu, la primera edició del Concurs VALORTEC amb l’objectiu de potenciar l’arribada al mercat de projectes tecnològics catalans. El concurs ha premiat els millors plans de negoci en dues categories que responen a les vies més comuns per comercialitzar una tecnologia: la llicència d’una patent, i la creació d’una spin-off o empresa de base tecnològica (EBT).

El guanyador del millor Pla de Negoci de Comercialització d’una Tecnologia o Patent ha estat el projecte Lightelligence, un aparell electrònic d’il·luminació amb LEDs que permet mesurar i enregistrar l’espectre de llum de l’entorn i reproduir-lo en temps real. Es podria dir que Lightelligence és a la llum el que l’MP3 és al so (música). Permet, per exemple, simular llums com la sortida del sol o l’aurora boreal en qualsevol espai. Ha estat desenvolupat pel Lighting Group de l’IREC (Institut de Recerca en Energia de Catalunya), que ja disposa del primer prototip de l’aparell, i el seu pla de negoci ha estat tutoritzat per la Fundació Bosch i Gimpera de la UB.

El primer premi corresponent a la categoria Pla de Negoci de Creació d’una EBT se l’ha endut el grup de recerca MCIA de la Universitat Politècnica de Catalunya i el CTM Centre Tecnològic, tots dos membres de la xarxa TECNIO, que han desenvolupat de manera conjunta el projecte iTesTiT. Aquesta innovadora tecnologia, que compta amb 5 patents, permet detectar i preveure fallides en sistemes mecànics com els que s’utilitzen en parcs eòlics, vehicles elèctrics o avions.

L’objectiu final del Concurs VALORTEC és convertir el coneixement en negoci. La primera edició ha rebut prop de 100 propostes, d’entre les quals el jurat n’ha escollit 16 (8 per categoria). Tots els finalistes han disposat de 5 minuts per presentar els seus projectes davant una audiència de 120 professionals i de possibles inversors.

El jurat del concurs està format per representants d’ACC1Ó, Centre CINC, EAE Business School, Arvor Consulting, IESE Business School, Oficina Ponti, RCD Assessora legals i Tributaria i Innocat. Els dos guanyadors han rebut una dotació econòmica de 15.000 euros.

Segons premis

El segon premi en la categoria de Plans de Negoci de Creació d’una EBT ha estat per l’equip investigador d’Aurea Labs – pertanyent al Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra, dins la xarxa TECNIO – amb una tecnologia de creació i transformació de veus per a la indústria del cinema i l’entreteniment. Aquesta tecnologia permet manipular vocalitzacions d’una manera ràpida i efectiva a partir de la veu d’un actor, i dotar-les d’emocions humanes.

El segon premi dels Plans de Negoci de Comercialització d’una Tecnologia o Patent ha estat per NanoWireLess, desenvolupat pel CEMIC (Centre d’Enginyeria de Microsistemes per a Instrumentació i Control) de la Universitat de Barcelona. El projecte consisteix en el desenvolupament de sensors de gas amb un consum elèctric fins a 10.000 vegades menor que els sensors actuals. Poden utilitzar-se per detectar gasos perillosos o contaminants, així com la qualitat de l’aire en oficines o domicilis particulars.

A banda de la dotació econòmica, els 4 guardonats també han rebut els premis següents: Premi Rousaud Costas Duran d’assessorament jurídic, Premi Oficina Ponti de consultoria, Premi Innocat d’assessorament per realitzar un pla de negoci, i Premi ARVOR per elaborar un pla de comercialització.

El Premi CINC, per a Aurea Labs

El Premi CINC, impulsat pel Centre Internacional de Negocis de Catalunya, ha recaigut en el projecte Aurea Labs, segon classificat en la categoria d’EBTs. Aquest guardó posa a disposició del guanyador un espai gratuït durant un any en algun dels seus centres de negocis ubicats a Barcelona, Girona o Figueres, i la possibilitat d’utilitzar els seus serveis associats. (+)